keskiviikko 16. joulukuuta 2020

Luukku 16: Mistä koostuu joulun juhla-ateriani?

Joulu alkaa kolkuttelemaan jo aivan ovella. Jouluun on enää vain kahdeksan yötä ja nyt aukaistaan tässäkin blogissa jo joulukalenterin luukku numero kuusitoista. Tuntuu kuin tämä joulukuukin on mennyt taas yhdessä hujauksessa ja super nopeasti. Justiinhan joulukuu alkoi ja nyt ollaan ylitetty joulukuustakin jo puoliväli. 

Tämän Viltsun nurkkauksen joulukalenterin luukussa numero kuusitoista suunnitellaan ja kerrotaan mikä on minun tänä vuonna yksinäisen joulun viettäjän juhla-aterian sisältö eli tässä tarkoitan juhla-aterialla esimerkiksi sitä jouluaaton päivällistä. Ja sitä mitä syödään varsinaiseksi ruoaksi sitten seuraavinakin päivinä. Useinhan niitä joulun ruokia syödään monta päivää sitten putkeen jouluaaton jälkeenkin. 

Kuvituskuva.

Olen ajatellut että joulun juhlapäivälliseni voisi sisältää niin näitä perinteisiä makujakin kuin sitten vähän kokeilujakin ja uusia makuja. Vietänhän joulun nyt yksin niin se voisi näkyä muun muassa siten joulun juhlapöydässä että minulla on nyt vapaammat kädet suunnitella menun sisältö. Voisin kokeilla nyt jotain sellaisia uusia makuja joulupöydässä joita minä yksinäni rohkenen kokeilla. 

Niin kuin jo sanottua, niin nyt minulla on enemmän ehkä mahdollisuutta vaikuttaa siihen juhlapäivällisen sisältöön kun ei tarvitse tehdä kompromisseja kenenkään kanssa. Tämä on ehkä ainoita hyviä puolia joulun viettämisessä yksin, muutenhan sitä joulua juhlisi ennemmin hyvässä läheisten ihmisten seurassa.

Aloitetaan joulun juhla-aterian suunnittelu sillä että kerrotaan mitä siinä ruokapöydässä pitää ainakin jouluna olla. Siinähän pitää olla tietenkin nämä itse tehdyt perunalaatikot, porkkanalaatikot ja lanttulaatikot. Makulihasta ostettua kinkkua ja maksapasteijaa, sekä joululimpun viipaleita. Salaatteina pitää olla rosollia, italian salaattia, sienisalaattia ja herneitä. Rosollin kanssa kuuluu puolestaan tarjota ilman muuta rosollin väriltään vaaleanpunaista kastiketta. 

Sitten minä olen ostanut juustotarjottimen johon ajattelin suunnitella jonkinlaisen pienen valikoiman erilaisia juustoja tarjolle itselleni.Juustoja sen mukaan mitä kaupoista nyt sattuu löytymäänkään. Kaloista pitää puolestaan ainakin olla tarjolla perinteiset pallas, silakkarullat ja graavattu lohi. Tänä vuonna olen ajatellut ostaa myös lisäksi tai graavatun lohen tilalle kylmäsavustettua lohta. 

Ostamani juustotarjotin jouluksi.


Uusina makuina olen ajatellut joulupöytään tehdä Waltfordin salaattia johon olen tykästynyt työpaikallani Ilveskodissa. Myös jotain täytettyjä lihapullia voisi tehdä joulupöytään. Ja lisäksi joko punasipulihilloketta tai marinoituja punasipuleita ja hieman paahtopaistiakin vaikka. 

Tällainen voisi olla se minun joulun juhla-ateria. Herkulliselta ainakin kuullostaa. Ja tärkeää on myös huomioida rajalliset kylmäsäilytystilat. Olen ajatellut tehdä sen mitä voi tehdä niin pakkaseen valmiiksi ja monet näistä pakastettavista tuotteista pakastaa kerta-annoksina ettei jääkaapista mene niin paljoa tilaa tuotteiden säilyttämiseen. Esimerkiksi lihapullat ja paahtopaistin olen ajatellut pakastaa kerta-annoksina, yhteen rasiaan vain se määrä tuotetta mikä noin yhdellä aterialla kuluu.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!