perjantai 18. joulukuuta 2020

Luukku 18: Millainen jouluihminen minä olen?

Tänään Viltsun nurkkauksen joulukalenterissa mietin millainen jouluihminen juuri minä olen. Jouluhan tuntuu jakavan meidät suomalaisetkin hyvin vahvastikin moneen erilaiseen kastiin, jotkut suorastaan rakastavat joulua ja toiset eivät voi sietää kyseistä juhlaa lainkaan. No, minä itse kuulun tähän ensimmäisenä mainittuun ryhmään ehdottomasti. Nautin erittäin paljon nimittäin joulun ajasta. 

Minä itse siis rakastan joulua mutta minulla on periaate että en julista tätä rakkautta niille jotka eivät voi joulua sietää ja yritä heitä ikään kuin käännyttää. Kuulun kyllä sitten Facebookissakin Sydämeeni joulun teen-ryhmään jossa olen kirjoitellut joulutunnelmistani muiden innokkaiden jouluihmisten kanssa, mutta joulun vihaajat annan olla omassa rauhassa. Tämä sitten pätee toiseenkin suuntaan, arvostan jos minulle ei tuota joulu"angstia" tyrkytetä ja ihmetellä minun jouluinnokkuuttani. 

Minun asuntoni joulutamineissa.


Olen sellainen joulun viettäjä että teen vuosi toisen perään melko paljon töitä joulun eteenkin. Äidin kanssa aina ennen vanhaan laitettiin jo lapsuuden kodissa todella paljon joulua, leivottiin monet herkut ja tehtiin jouluruoat jouluksi sekä siivottiin yhdessä. Tuolta kai se tapa on minulle periytynyt että aina joulukuussa minusta kuoriutuu innokas kotileipuri ja kokkaaja. Äiti kun on nyt jo enkelten maassa niin on ikään kuin se vastuukin joulun valmistelusta siirtynyt sitten minulle. Nyt tämänkin vuoden poikkeuksellisen joulukuun aikana olen leiponut paljon jouluksi ja annan osan leivonnaisista isälle. 

Minä itse tykkään siitä ja arvostankin sitä että jouluna ruoka- ja kahvipöydät pursuaa tarjottavista. Tarjolla täytyy olla jouluna montaa eri sorttia ruokaa ja herkkua. Siitä se juhlan tuntu osin muodostuu sekä kauniista kattauksista ja ruoan esillelaitosta. Nyt vaan on ajan saatossa joulun juhlijien määrä pienentynyt menehtymistenkin takia mutta yhä silti teen suunnilleen samat herkut kuin äitikin aikoinaan. Jotain kalaruokia en itse kuitenkaan valmista. 

Ostin muuten tänä vuonna tällaiset suklaat jouluksi.

Millainen jouluihminen minä olen? No se on tosiaan hieno piirre minussa omasta mielestäni että joulukuussa minusta tosiaan tulee aina innokas kotileipuri ja ruoanlaittaja. Jos vertaa joulukuuta muihin kuukausiin niin joulukuussa viihdyn selkeästi enemmän kotikeittiössäkin. Ja nimenomaan viihdyn siellä keittiössä, en minä varsinkaan tänäkään jouluna olisi leiponut niin paljon jouluksi jos en siitä pitäisi. Nyt kun vietän yksin joulua niin on ollut vain minun päätös leivonko vai en. Päätin leipoa koska tykkäänkin jo tästä joulun valmisteluajasta. 

Olen joulun viettäjänä yleensä myös aika perinteinen. Ja perinteiden arvostaja. Joulusta toiseen se sama ohjelma ja ruoka- ja leivoslista toistuu lähes identtisenä. Tänä vuonna kyllä ajattelin tehdä vähän uusiakin makuja joulun ruoka-ja herkkupöytään ja nyt tänä poikkeuksellisena koronavuonna joulu on mutenkin aika erilainen kun vietän joulun yksin. Mutta normaalisti jouluni olisi ollut perinteitä täynnä, ylen syömistä, herkuttelua, joulupukin kuumaa linjaa, läheisten kanssa oleilua, joulumusiikkia, joulusaunaa ja niin edelleen...

Minulle joulussa merkitsee ainakin normaalivuonna ehdottomasti eniten läheisten kanssa vietetty yhteinen aika. Joulun sanomassakin tärkeintä on mielestäni se välittäminen ja rakastaminen. Tykkään myös joulun tunnelmasta muutenkin todella paljon ja sitä tunnelmaa luon jouluksi muun muassa joulukoristeilla. Ja nautin kun on melko paljon nytkin asunnossani joulukoristeita, mutta ei kuitenkaan liian paljon. Vähän hillittyä pitää joulukoristelu olla, liian räikeä on liian räikeä ja siitä en tykkää. 

Tänä vuonna olen päättänyt antaa lahjat itse asiassa vain siskon kahdelle lapselle ettei tarvitsisi tuolla kaupoilla juosta ihan alvariinsakaan kun on tuo koronariski olemassa. Normaalisti tykkäisin nimenomaan antaa ja ostaa lahjoja tosi paljon. Tykkään siitä ihmisten ilahduttamisesta ja joululahjojen ostamisesta. Ainakin ennen pidin ja ennen sai ostaakin enemmän tavaralahjoja kun lahjojen saajiakin oli enemmän. Viime vuosina olen liian monta kertaa ostanut pelkän lahjakortin joka on niin tylsää... Vaikka hyödyllinenhän sellainen lahjakortti toki on.

Joululauluja tykkään myös kuunnella ja joskus joulukuun alussa alan kuuntelemaan niitä. Ihme etten kuitenkaan kyllästy niihin vaikka kuuntelen samojakin joulubiisejä usein. Lempparijoulubiisiäni en osaa sanoa kuten en myöskään muutenkaan kovin mielusti vastaile kysymyksiin mikä on just sitä parasta joulussa, joulupöydässä, joulun perinteissä sun muussa. Tarjontaa on niin paljon että on vaikea valita parasta. 



Ja sit olen myös sellainen jouluihminen joka viettää joulua ja yrittää nauttia joulun tunnelmasta ainakin loppiaiseen saakka. En piittaa siitä yhtään että julistetaan joulun olevan jo ohi tapaninpäivänä. Mun mielestä joulu kestää periaatteessa Nuutin päivään asti jolloin paha Nuutti joulun pois viepi... Ensi vuonnahan Nuutinpäivä on 13. tammikuuta, silloin varmaan vasta otan pois asunnostani joulukoristeetkin. 

Tulipas fundeerattua sitä minkälainen jouluihminen minä olen. No lopuksi vain totean, että tulisipa se joulu kultainen jo... 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!