torstai 3. joulukuuta 2020

Luukku 3: Jouluisia kysymyksiä

Tänään on aika avata Viltsun joulukalenterissakin luukku numero 3. Luukusta numero 3 paljastuu seitsemän jouluista kysymystä ja tietenkin myös vastaukseni niihin. Olen kopioinut sellaiselta sivustolta kuin Vahvike nämä seuraavat kysymykset. Välillä tässä joulukalenterissa esiintyy muitakin kyseiseltä sivulta kopsattuja jouluisia kysymyksiä. 



Eli tässäpä näitä jouluisia kysymyksiä ja minun omia vastauksiani niihin:

1. Paras saamani joululahja on?

Näitä ikimuistoisia saamiani joululahjoja on monta. Ehkä kaikkein rakkain joululahja minkä kuitenkin olen saanut koskaan joululahjaksi on siskoni minulle aikoinaan joululahjaksi antanut Turtles-lautapeli. Muistan kuinka riemuissani olin kun sain tuon lahjapaketin ja kun minulle selvisi mitä se lahjapaketti sisälsikään. Olin tuolloin muistaakseni 7-vuotias ja Turtleshan oli minun lapsuudessani kova sana. 

Minulla oli tapana aina lapsena sanoa lähes jokaisen lahjan jälkeen että tällaista minä olen aina halunnut ja kun tuon lautapelin sain niin varmasti tarkoitinkin jokaista sanomaani sanaani. Ja pelattiinhan tuota lautapeliä tuona jouluna todella paljon. Ja on tuo lautapeli minulla yhä tallessa. Voi kuinka rakastinkaan lapsena tuota peliä! 

2. Jos syön jouluna liikaa, oloani helpottaa...

No näinhän tapahtuu todella monena jouluna. Se on lähes tulkoon jo yksi joulun perinteistä että jouluna syön itseni ähkyyn. Mutta jos ja kun syön liikaa jouluna niin kyllähän oloani helpottaa se että menee pitkäkseen vähäksi aikaa. Ja sekin auttaa minua että juo vettä jonkin verran. Tosin ei sitä vettäkään uskalla liikaa juoda ettei se vain pahenna sitä ähkyä. Ja sitten ihan se helpottaa oloa että aukaisee sen vyön. 




Tai sitten on vain ja kärsii sen ähkyn ja pahan olon pois. Ja kiroaa kuinka hullu oli taas tänäkin jouluna kun söi jälleen kerran liikaa... Mutta tosiaan, varsin tuttuahan tämä on vuodesta toiseen...

3. Tämän piparkakkuohjeen haluan jakaa...

No kaippa se pipariohje jonka haluan jakaa on herrasväen leipien ohje. Herrasväen leivät ovat lempipikkuleipiäni joulun pikkuleivistä ja niiden reseptiä voin ilo mielin jakaa muillekin. Ja herrasväen leipien ohjekin on itse asiassa varsin simppeli, kunhan muistaa että näitä pikkuleipiä ei kannata kovin ajoissa tehdä. Vaan kun ne tekee vähän ennen joulua niin ne säilyvätkin sitten paremmin koko joulun ajan. Tässä linkki vaikka Kotiliedestä löytyvään herrasväen leipien ohjeeseen: Herrasväen leivät

4. Lapsena minulle kerrottiin että joulutontut...

No kaippa ne näitä perinteisiä asioita oli joita minulle lapsena joulutontuista kerrottiin. Joulutontut kurkistelee ikkunan takaa ja sen vuoksi täytyy olla kiltisti. Joulutontut pukeutuvat punaisiin vaatteisiin, pitävät päässään tonttulakkia ja tonttuja on monta. Muistan senkin aina kun mummolassa lapsena käytiin niin mummon luona asunut eno usein meitä minua ja 4 vuotta vanhempaani veljeä pelotteli ja koputteli mummolan ikkunoihin. Siellä se tonttu nyt mukamas kurkisteli...

5. Tämän joululaulun minä haluan kuulla...

Näitä on niin monta! Mutta sitten kun jouluaatto kääntyy yötä vasten ja päivän juhlat on juhlittu niin silloin aattoiltana on aika kuunnella ehdottomasti ainakin Vesa-Matti Loirin tulkitsemana Näin sydämeeni joulun teen ja Johanna Kurkelan tulkitsemana Jouluyö, juhlayö. 

6. Joulusaunaperinne merkitsee minulle...

Joulusaunaperinne merkitsee minulle erittäin paljon. Normaalisti se on yksi ainoita tilaisuuksia vuoden aikana päästä kunnon puulämmitteiseen saunaan lapsuuden kodissani. Joulusaunalla on ollut iso merkitys joulun juhlinnassa. Joulusaunassa ollaan varsin usein kauan, ainakin puolitoista tuntia jos ei kahtakin tuntia ja siellä puidaan asiat läpi ja sitten minulla on ollut tapana siellä sanoa ensimmäisen kerran lause "jokaiseen lahjaan on oltava sitten tyytyväinen..." 

Saunahan rentouttaa ja minulle ainakin saunalla on samanlaista vaikutusta kuin alkoholillakin eli alkaa enemmän ja vapaammin puhumaan asioista. Siksi siellä joulusaunassakin on varmaan ollut niin helppo ensimmäisen kerran sanoa tuokin toive että jokaiseen lahjoihin oltaisiin tyytyväisiä. Tykkään saunomisesta todella paljon ja joulusauna on ihan ehdoton juttu. 



Mutta tänä vuonna kun vietän todennäköisesti joulunkin yksinäni omassa asunnossani niin en tiedä kuinka tuo saunominenkaan nyt järjestyy. Viime vuonna täällä asuinyhtiön saunatiloissa oli yleiset saunavuorot jouluaattona miehille ja naisille, mutta en nyt tiedä kun on tämä saakelin korona...  Mutta joka tapauksessa ja normaali oloissa, joulusaunalla on pitkät perinteet ja sillä on tosiaan suuri merkitys minulle! Kivaa sekin kun jouluna pääsee saunomaan seurassa, kun varsin usein saunon nykyään yksin.  

7. Minusta joulun odotukseen kuuluu...

No joulun odotukseenhan kuuluu pieni jännitys ja myös sellainen pieni stressaaminen. Ja sitten joulun eteen pitää nähdä vähän vaivaa ja tehdä töitä sen eteen. Valmistaa etukäteen jouluruokia, leipoa, ostaa lahjoja ja hieman siivota. Liikaa ei kannata itseään rasittaa mutta vähän kun vaivaa joulun eteen näkee niin silloin se joulu maistuukin paremmalta. Ja minä tykkään tästä joulun valmistus- ja odotusajastakin jo.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!