perjantai 4. joulukuuta 2020

Luukku 4: Näin valmistelen joulua

Viltsun nurkkauksen joulukalenterin luukussa numero 4 kerron hieman omista joulun valmisteluistani. Kuinka minulla on ollut tapana valmistella joulua ja miten minä laitan joulua kotiini tänä vuonna. Minähän valmistelen vuodesta toiseen joulua melko ahkerasti, silmiin pistävintä on se että vietän joulukuussa varmaan reilusti enemmän aikaa keittiössäni kuin muina kuukausina yhteensä. Joulukuussa minusta kuoriutuu aina etenkin ahkera leipuri ja välillä olen innostunut leipomaan niin paljon herkkuja jouluksi että niitä on löytynyt lapsuuden kodistani vielä juhannuksenakin!

Minulla on tapana aloittaa joulun valmistelut suht hyvissä ajoin eli joulukuun ensimmäisinä päivinä. Aloitan joulun valmistelut yleensä sillä että päätän mitä leivon ja mitä ruokia teen täksi jouluksi ja laadin joulukuulle työaikataulun. Tällaisen työaikataulun laatiminen helpottaa joulun valmistelu-urakkaa jonkin verran kun on selkeä sapluuna siitä mitä tekee ja milloin tekee. Tänä vuonna vaan aloitin joulun valmisteluni sillä että jo lokakuun lopussa koristelin asuntoni jouluisesti ja marraskuun aikana toteutin myös yhden pienen toiveeni ja hankin täysmittaisen tekokuusen myös asuntoani koristamaan. 

Tässä valmistuu työaikatauluni joulukuulle...

Tällaisen tekokuusen hankkiminen tuli tänä vuonna varsinkin ajankohtaiseksi kun joudun nyt viettämään ensimmäistä kertaa ikinä joulun omassa asunnossani täällä Hämeenlinnassa. Eli asunnon koristamisella ja kuusen hankkimisella se joulun valmistelu alkoi tänä vuonna. Sitten laadin maanantaina sen työaikataulun joulukuulle mutta siihen voi tulla vielä muutoksia kun olen ajatellut kuitenkin tehdä jotain pieniä kokeiluja joulupöytääni. Jotain uusia makuja tuoda lisäksi joulupöytään. 

Nyt viikonloppuna olen päättänyt sitten varsinaisesti valmistamaan sitä joulua. Ydinasia taas tänäkin jouluna minulla on joulun valmistelussa se leipominen ja ruoan laitto. Monen aiemman vuoden tapaan. Mutta tänä jouluna isä ei hae minulta näitä tuotteita lapsuuden kotiini vaan minun pitäisi saada ne mahtumaan säilöön omaan kotiini kun vietän joulunikin kerran omassa kodissani. Voi toki olla että annan silti osan leipomisistani isälleni. 

Joulun leipomisurakan aloitan taas tänäkin vuonna monien aiempien vuosien tapaan perinteisesti ruskeiden pipareiden leipomisella. En ole vielä päättänyt teenkö itse taikinan, ostanko sen kaupasta valmiina tai sitten saatan ostaa taikinaa Hämeenlinnassa sijaitsevasta leipomokahvilasta Cafe Laurellista kun nekin on sitä mainostaneet myyvänsä. 

Muita leipomuksia mitä teen taas täksi jouluksi on ainakin pikkuleivistä ässät, herrasväen leivät, hannatädit ja sitten ajattelin jotain uutta piparimakua myös kokeilla tekeväni. Kuivakakkuja myös leivon jonkin verran, leivon kuivakakuista ainakin oman sukuni kakkua herttoniemen kakkua, tiikerikakkua, hedelmäkakkua, taatelikakkua ja maustekakkua. Sitten olen ajatellut leipoa myös glögikakun. Onneksi minulla on nimittäin pakkanen johon saa kyllä kakkuja säilöön. Nyt pakkaseni on lähes tyhjä joten sinne mahtuu leivonnaisia hyvin säilytettäväksi.

Joulua valmistellessa minun on huomioitava tietenkin sekin että minulla on riittävästi säilytysrasioita esimerkiksi pikkuleipien säilytystä varten. Jos ei ole niin niitäkin täytyy vielä kaupasta lisää hommata. Pikkuleipien ja kuivakakkujen lisäksi minulla on aikomus leipoa myös tämän vuoden jouluksi pieni määrä bebe.leivoksia. Nämä kun ovat ihan ehdottomia herkkujani! 

Tämän vuoden joulua valmistellessa teen joulun ruokapöytään porkkana- ja lanttulaatikot monien aiempien vuosien tapaan, mutta nyt minun on itse tehtävä myös imelletty perunalaatikko. Meillä on isäni kanssa ennen ollut työn jako sellainen että minä paistan porkkana- ja lanttulaatikot ja isä perunalaatikot mutta nyt kun vietän joulun yksin niin on tehtävä itse ne perunalaatikotkin. Joulun juhlapöytään ajattelin myös tehdä tosiaan jotain itselleni vähän uusiakin makuja ja kokeiluja. 



Sitten joulua valmistellessa on tietenkin hankittava myös kaupasta ostettavat tuotteet, kuten maksapasteija, jotain valmiita salaatteja kuten italiansalaattia ja kaloja sekä herneitä. Ihan esimerkkeinä mainiten. Jouluksi on muistettavaa paljon mutta sellaisen ison ostoslistan laadintakin on varmaan hyvä keino muistaa kaikki oleellinen. 

Tämän vuoden joulua valmistettaessa on syytä huomioida että ei leivo todellakaan liikaa leivonnaisia tai tee liikaa jouluruokia. Asun kuitenkin yksin ja vietän joulunkin nyt yksin niin näiden tuotteiden menekki ei ole kovin iso. Sitten olen huomannut sen että kun varaa riittävästi aikaa joulun valmisteluille niin ei sitä joulustressiä niin synny vaan on jopa nautinto valmistella joulua. Ja minulle se keittiössä häärääminen on se joulun valmisteluista ykkösjuttu nykyään. Tosin lahjojakin tykkään kyllä ostella. 

Vaikka tänä vuonna on luultavammin poikkeuksellinen joulu siinäkin mielessä että nyt ostan hyvin vähän lahjoja. Lahjojen ostaminen ja niiden paketoiminen ei vie joulun valmisteluun käyttämästäni ajasta kuin pienen osan. Ja aika pienen osan vie myös asunnon siivoaminen. Kun vietän joulua yksin niin ei ole edes niin väliä onko asunto kuinka puhdas edes jouluna ja minähän siivoan muutenkin jo tahdilla kaksi kertaa viikossa niin ei asuntoni niin likaiseksi ehdi edes tullakaan missään välissä. Pääsen asuntoni siivoamisessakin aikas helpolla! 

Näin minä valmistelen jouluani...  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!