torstai 27. helmikuuta 2014

Yritys Minä pyörii

Eroan luultavammin silläkin tavalla ihmismassasta, että olen varsin yrittäjähenkinen ihminen. Luultavammin suhtaudunkin elämään yrittäjähenkisellä ajattelumallilla.

Suvussani on tietenkin ollut yrittäjiä, mutta varmaan suurimmat kipinät yrittäjyyteen minulle annettiin opiskellessani Seinäjoen ammattikorkeakoulussa restonomiksi. Tai tarkemmin sanottuna opiskellessani Kauhajoella Restonomiksi.

Tuolla oppilaitoksesta minua ohjattiin, opetettiin ja valmennettiin paljon yrittäjyyteen. Olin mukana esimerkiksi Yritystalli-nimisessä ohjelmassa, jossa pääsin suunnittelemaan perustukset omalle yritykselleni, ravintolalle. Suunnittelin tuolla esimerkiksi ravintolalleni liiketoimintasuunnitelman.

Yrittäjyys on tietenkin tosi kiinnostava asia ja Kauhajoenkin oppilaitoksessani lempiaineitani olivat aineet, jotka liittyivät esimerkiksi yrityksen pyörittämiseen.

Minussa varmasti asuu pieni yrittäjä. Ehkä olisi hyvä, että meissä kaikissa asuisi oma pieni yrittäjänsä. Kuinka yrittäjähenkisyys on sitten esimerkiksi minun aiemmassa elämässäni näkynyt?

Varmaan ainakin siten, että olen varsin tavoitteellinen ihminen. Ja sen lisäksi, että olen tavoitteellinen ihminen, niin olen myös tietenkin erittäin sitoutunut tavoitteisiini. Olen päämäärätietoinen.

Elämässä pitää olla tavoitteita ja projekteja. Ja jos niitä ei siinä elämässä ole, niin sitten niitä keksitään ja luodaan lisää. Varmasti myös visualisointikykykin on liitettävissä yrittäjähenkisyyteen. Nautin suuresti siitä, että saan visualisoida, keksiä ja ideoita uusia juttuja ja ideoita. Ja ideoida vaikka uusia projektejakin.

Pitää luoda uutta.

Olen myös varsin motivoitunut ihminen, varsinkin jos minulla on niitä omia tavoitteitani elämässä. Ja kehitän aktiivisesti itseäni sekä varmasti ajattelen paljon myös tulevaisuuttani.

Mitä mahdollisuuksia minulla on niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin? Ja mitä työtä minun pitää niiden eteen tehdä?

Itsensä kehittäminen on myös tosi tärkeää puuhaa. Kasvaa joka jutussa ja ihmisenä yleensäkin koko ajan ja askel askeleelta paremmaksi ja paremmaksi. On hiukan suppeaa sanoa vain esimerkiksi, että pitää kehittyä toimittajana tai kirjoittajana. Melkein tärkeintä on kasvaa ihmisenä.

Meillä kaikilla on itse asiassa yksi oma yrityksemme, yritys Minä Oy. Kaikki voimme kantaa vastuuta sen firman pyörittämisestä.

Ja eikö se ole hyvä, että meillä on ainakin tämä Minä-yrityksemme? Pääsemme helkkari joka päivä jotain firmaa pyörittämään.

Sen lisäksi, että voimme kehittää itseämme niin saamme joskus mahdollisuuden päästä auttamaan myös muita kehittymisessä. Voimme työpaikoillamme päästä perehdyttämään uusia työntekijöitä tai sitten opettamaan harjoittelijoita.

Ammattilaiseksi voi kasvaa alalla kuin alalla. Ammattilaiseksi voi oppia. Ammattilaiseksi voi opiskella koulun penkillä ja sitten ammattilaiseksi voi opiskella myös työkentällä. Opiskeleminen työtä tekemällä on tosi hyvä vaihtoehto sen takia, että silloin näkee mitä se työn teko oikeasti on. Koulussa opit teorian kautta.

Työtä tekemällä voi oppia ammattilaiseksi, mutta se edellyttää hyvän ja oikeanlaisen asenteen. Se ei riitä, vaikka olisi kuinka hyvä opettaja opettamassa. Kukaan ei kuitenkaan pysty oppimaan sinun puolestasi. Sinulla itselläsi pitää olla innostusta ja halua oppia.

Hyvä perehdytettävä ja harjoittelija on luultavammin innostunut, aktiivinen, reipas ja kenties ahkerakin. Tällaisella asenteella oppii uusia asioita.

Pitää olla myös sinnikäs. Kehittymisprosessi vaatii aina aikaa ja pitkäjänteisyys tuo treenaamisessa hyvän lopputuloksen.

Kasvetaan paremmiksi ihmisiksi! Ja eletään siinä samalla ihan täpöllä! Hmm... eletään rennolla mielellä ja muistetaan pitää hauskaa. Asenne ratkaisee. =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!