keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Kuinka viettää pääsiäinen?

Kuinka viettää pääsiäinen on varmasti aika ajankohtainen kysymys näinä päivinä. Onhan pääsiäiseen kuitenkin enää vain pari yötä aikaa. Minulle itselleni pääsiäinen tulee todella huonoon saumaan tänä keväänä, nyt eletään kuitenkin jo keskiviikossa ja eikä minulla raukalla ole vieläkään oikein voimia mitään sen kummemmin laitella.

Tämä on kuitenkin jo kahdestoista sairauspäivä, kun olen tätä keuhkokuumetta potenut. Tämä on ollut kova tauti, vasta eilen minulla oli voimaa tehdä jotain muuta kuin maata sängyssäni. Ja silloinkin se jotain muuta oli lähinnä istuskelu nojatuolissani.
Tässä alkaa tuntemaan itsensä jo melko mökkihöperöksi, kun edelliset kaksitoista päivää on saanut viettää käytännössä yksinään täällä pienessä asunnossaan, neljän seinän sisällä. Mitä nyt olen välillä poikennut sairaalan päivystyksessä ja Siwassa.
Nuokin kuullostavat pieniltä asioilta, mutta ovat olleet kyllä minulle näinä aikoina tosi isoja juttuja, melkein elämyksiä.

Toisaalta tässä tuntee olonsa vähän jo turhautuneeksikin. Alkaa tehdä mieli pistää kunnolla ranttaliksi ja päästä niin sanotusti liikenteeseen, kun on maannut edelliset puolitoista viikkoa vain sängyssään. Mutta ei kannata kuitenkaan kiirehtiä vaan pitää huolella tervehdyttää itsensä kuntoon. Ei tule sitten mitään jälkitautejakaan.
Onhan tässä saanut nyt sitten ainakin levätä edelliset puolitoista viikkoa. Ja pääasia on varmaan se, että terveiden kirjoihin täältä ollaan ainakin hiljalleen palailemassa. Muuten voivat asiani hieman sotkuiset olla, mutta tervehtymässä tässä nyt ainakin kovaa vauhtia ollaan.

Kova tauti vaatii tietenkin tiukan kuntoutumisjaksonkin ja ehkä sitä pääsiäisenä pääsee sitten liikenteeseenkin. Sitä voisi poiketa pääsiäispäivinä vaikka Stadissa American car show:ssa ja Korkeasaaressakin olisi jotain äksöniä.
Kuinka viettää pääsiäinen? Siinä on luultavammin aika ajankohtainen kysymys joka koskee niin minua kuin varmasti monia muitakin. Minulla pääsiäinen menee varmaan aika lailla sivuraiteilla. Nyt eletään kuitenkin jo keskiviikossa ja kauhistuttaa ajatus siitä, että näillä voiman rippeillä pitäisi loihtia pääsiäisruoat, siivota kämppä siistiksi ja hommata vaikka parit koristeetkin.

Toisaalta olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että lähtisin pääsiäiseksi jonnekin reissuun. Vaikka jonnekin täyshoitolaan, siinähän sitä olisi helppo ratkaisu. Ei tarvitsisi itse sen kummemmin sitten huolehtia mistään, voisi nauttia vain olostaan.
Ja tarvitseeko sitä edes sen kummemmin pääsiäishärdelliä pystyyn pistää? Sen kuin vain ostelee kaapit täyteen herkkuja ja viettää pääsiäisen hieman lunkimmin. Suklaamunia pitää tietenkin kaappiin ostaa kilokaupalla. Ja jos rahkapiirakkaa jaksaisin tehdä sun muita rahkaherkkuja.  

Justiin muuten olin reissussa. Juuri ennen kuin sairastuin tähän keuhkokuumeeseeni. En tiedä johtuiko sairastumiseni sitten tuosta reissustani. Tulihan sitä tietenkin sitten viimeisenä reissuiltana oltua Hangon yössä kiertelemässä kapakoita, saatoinko vilustua tuolloin?  
Niin, olin reissussa huhtikuun alussa. Lähdin maanantaina Vantaalle, minun piti vain poiketa kylpylä Flamingoon ja Heurekaan. Niin tietenkin poikkesinkin, mutta siinä kun se päivä venyi ja vanui niin sain päähäni jäädä Vantaalle yöksi ja siitä reissuni sitten kivasti venähti sellaiseksi kolmen yön ex-tempore-reissuksi.

Olin yötä ensin Vantaalla ja sieltä lähdin katsastamaan Tammisaaren ja Hangon. En ollut aiemmin käynyt kyseisissä mestoissa, mutta on mainittava, että ne olivat kauniita paikkakuntia, tutustumisen arvoisia paikkakuntia.
Tuollainen ex-tempore reissu oli ihan jees, toi vähän seikkailumieltä arjen keskelle. Se oli sellaista aika rentoa ja vapaamielistä meininkiä, josta tietenkin diggaan. Olen sellainen mutkat suoriksi-tyyppi.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!